Introductie tot RWX bestanden - Wat is een RWX bestand ?


Het is de extensie gebruikt voor 3 dimensionale objecten welke u ziet in 3D werelden. Andere formaten zijn ook gesupporteerd, zoals de extensies TrueSpace (.COB) maar de extensie .RWX blijft het meest gebruikt.

In tegenstelling tot andere formaten, het is mogelijk om dit bestand te openen, veranderen of zelfs om een RWX te schrijven met een eenvoudige tekst verwerker, zoals Windows notepad.
Het bestand is hierna gecompresseerd in een .zip bestand welke de .zip bestanden die u kunt zien in de download venster wanneer u een wereld bezoekt, als u natuurlijk op <F3> heeft gedrukt om dit venster te tonen.


• Introductie tot RWX bestanden - Structuur van een simpel RWX object


Een RWX begint altijd met

modelbegin
clumpbegin

En eindigd altijd met

clumpend
modelend

Hier tussen zijn de vertex, de UV, het oppervlak, de color, de geometrische mode, de licht mode en de triangles/quads.

Meer informatie over deze commandos :

Vertex
Surface
Color
GeometrySampling
UV


De vertex definiëren de positie van ieder punt welke dan in relatie worden gebracht welke een face vormen.
De geometrische mode is gebruikt om aan te geven of het object solide of wireframe zal zijn.

De UV (ook bekend als UVW in andere formaten) definiëren de textuur coordinaten in relatie tot het object. Deze worden alleen gebruikt als het object een textuur heeft en zullen niet worden gebruikt als het object slechts één of meerdere effen kleuren heeft.

Een textuur of afbeelding aangebracht op een object welke geen UV's bevat zal geheel misvormed worden weergegeven.
Het oppervlak definieert of en hoe een object gevoelig zal zijn aan licht bronnen in een wereld.

De faces vormen samen een object.

Als in andere talen, kunt u ook commentaar toevoegen aan een RWX bestand. Om een commentaar toe te voegen, begin de regel met een # (hekje) teken.
Alle regels welke starten met een hekje zullen worden overgeslagen.

Een commentaar in een RWX bestand kan alles zijn wat u wilt, met uitzondering van tekens welke niet tot de standaard engelse ascii set behoren, zoals bijvoorbeeld de speciale tekens en geaccentueerde tekens.

Als dit alles niet bekend overkomt, zult u merken dat het toch makkelijker is dan het lijkt om een RWX bestand te maken van A tot Z met bijna geen enkel hulpmiddel :)


Introductie | RWX pagina 2 | RWX pagina 3| RWX pagina 4| RWX pagina 5

Active Worlds handleidingen

Valid HTML 4.01 Transitional