Voeg oppervlak opties en texturen aan uw paneel.rwx toe


Na de vertex is het de beurt aan de definities welke het globale aspect van het object gaan bepalen.
De volgorde waarin deze zijn gedeclareerd is niet van belang maar het wordt aanbevolen voor meer duidelijkheid om deze tussen de laatste vertex en het eerste face te plaatsen.

surface [ambient] [diffuse] [specular]
Voorbeeld : surface .5 .3 0

De eerste waarde geeft de intensitie van de kleur omgeving aan. De tweede waarde geeft de intensitie van de diffusion aan en de derde waarde de intensitie van de reflectie. Bijvoorbeeld voor een meer metallic aspect geeft u een hogere waarde.

Color RGB [Red] [Green] [Blue]
Voorbeeld : color .71 .51 .9

U kunt niet gewoon een RGB waarde aan een RWX toe kennen. Er is inderdaad een speciale kleur mode voor deze objecten. Elke RGB waarde moet door 255 gedeeld worden.

Dit kan een saaie taak zijn, maar wij hebben een kleuren conversie tafel voor u beschikbaar gesteld, welke de relatie tussen RGB, HTML en RWX weergeeft.

GeometrySampling solid or wireframe

De eerste optie is niet noodzakelijk omdat het al reeds standaard wordt toegekend, maar als u liever een wireframe gebruikt, kiest u dan voor wireframe.

LightSampling facet of vertex

De lightsampling vertex rond de hoeken een beetje af zodat de lightsampling facet geoptimaliseerd blijft voor cubic objecten of het paneel wat ons interresseerd.

TextureMode foreshorten of foreshorten lit
texture [textuur naam]
Note : Texturen zijn altijd van het .JPG formaat, maar u dient niet de extensie op te geven.

RWX bestanden welke een texture op het eerste gezicht op de juiste wijze hebben toegevoegd, gaan toch een vertekened resultaat opleveren als texturemode niet is gedeclareerd in het object.
Texturemode foreshorten voor een auto-illumination en foreshorten lit zorgen er voor dat licht effects in acht worden genomen (iedere wereld heeft standaard een pseudo lightning om de positie van de zon na te bootsen).

Deze tweede optie is in het algemeen beter gerenderd in functie van uw positie ten opzichte van het object welke in het zonlicht of in de schaduw kan vallen, en dus een natuurlijker indruk zal geven.

Textuur mode foreshorten blijft een plus als u uw objecten beter zichtbaar wilt maken onder alle invalshoeken, bijvoorbeeld for signs of voor anims.
De meeste avatars van het Active Worlds Megapath zijn ook in textuur mode Foreshorten om hun aanwezigheid beter te benadrukken.
Dit komt ook met een nadeel : Deze avatars reageren niet op de standaard lichtbron en reageren ook niet op lampen.

Note : Textuur mode foreshorten is gelijk aan één oppervlak van 1 1 0. (Er zijn natuurlijk nog andere textuur modes, maar wij blijven hier bij basis begrippen)


Introductie | RWX pagina 2 | RWX pagina 3| RWX pagina 4| RWX pagina 5

Active Worlds handleidingen

Valid HTML 4.01 Transitional